Dit scheidingsrelais is een uitstekend alternatief voor diode of FET laadstroomverdelers. Het spanningsverlies is praktisch nihil. Zodoende hoeft het uitgaande voltage van dynamo’s of acculaders niet verhoogd te worden. De 24/48-400A is voor de zeer zware voertuigen.
Spanning : 24/48V
Dynamo stroom : 400A
Stroomverbruik : <3mA
Aansluitingen : M8 en 6,3mm faston
Afmetingen : 78 x 102 x 110
Gewicht : 0,90 kg
Intelligente accuscheider
Sommige accuscheiders koppelen een accu los in het geval van een korte maar hoge stroomsterkte. Een accuscheider koppelt soms ook geen grote, ongeladen accubank. Dit gebeurt vaak als de DC spanning onmiddellijk daalt tot onder de ontkoppel waarde zodra de accu’s gekoppeld zijn. De software van dit relais doet meer dan alleen koppelen en ontkoppelen aan de hand van accuspanning en vastgestelde tijdsvertragingen. Dit relais kijkt naar de algemene trend (verhoging of verlaging van de spanning). Hij past de meest recent uitgevoerde actie alleen aan als de trend tijdens een bepaald tijdsbestek veranderd is. De tijdsvertraging is afhankelijk van de spanningsafwijking van de trend.
Voorraad voor de startaccu
De startaccu mag nooit leeg raken. Het is daarom gebruikelijk om de dynamo op de startaccu aan te sluiten. Andere accu’s zoals de accessoire accu, een boegschroef accu en overige accu’s kunnen allemaal aan de startaccu gekoppeld worden met een accuscheider. Als de startaccu de koppelspanning heeft bereikt, zorgt dit relais ervoor dat alle accu’s parallel geladen worden.
Bidirectioneel
De Cyrix meet de spanning van allebei de aangesloten accu’s. Hierdoor zal hij ook de accu’s parallel schakelen als bijvoorbeeld de accessoire accu geladen wordt door een acculader. Dit 24/48-400A heeft een duale voeding. Dit bewerkstelligt dat hij zal sluiten als de spanning van één accu te laag is om het relais te bedienen.
Handmatig parallel schakelen
Dit relais kan ook gebruikt worden (doormiddel van een drukknop of schakelaar) om accu’s handmatig parallel te schakelen (dit relais blijft gesloten gedurende 30s). Dit kan zeer nuttig blijken als bijvoorbeeld de startaccu leeg of kapot is, en de motor toch gestart moet worden op de tweede accu.